Wat is bidirectioneel laden?

Er wordt voortdurend onderzoek verricht en aan ontwikkelingen gewerkt om de technieken voor laadpalen en het opladen van elektrische auto’s te verbeteren. In de afgelopen jaren is er een nieuwe manier van opladen van elektrische auto’s ontwikkeld, namelijk bidirectioneel laden. Deze innovatieve laadmethode maakt het mogelijk om energie terug te leveren. Om bidirectioneel te kunnen laden maak je gebruik van een slimme laadpaal. Er zijn een aantal belangrijke factoren waarmee je rekening moet houden. Hierover lees je meer in dit artikel.

De volgende onderwerpen worden toegelicht:

Slimme laadpalen

Een slimme laadpaal biedt niet alleen inzicht in het energieverbruik en de opbrengst, maar heeft ook de mogelijkheid om overbelasting van het energienetwerk te voorkomen. Bovendien is een slimme laadpaal in staat om op het juiste moment een elektrische auto op te laden. Bijvoorbeeld door ‘s nachts te starten met laden en zo gebruik te maken van goedkopere nachtstroom in plaats van de duurdere stroom overdag. 

Bidirectioneel laden

Je hebt de mogelijkheid om bidirectioneel te laden als je gebruik maakt van een slimme laadpaal. Bidirectioneel laden betekent dat als de elektrische auto opgeladen is, het mogelijk is om stroom terug te leveren aan het elektriciteitsnetwerk wanneer dit nodig is. Op deze manier kan je bijvoorbeeld apparatuur in huis van stroom voorzien. 

Let op: Om gebruik te kunnen maken van bidirectioneel laden is een speciale laadpaal vereist en moet de auto deze oplaadmethode ook ondersteunen.

V2X

Bidirectioneel laden wordt ook wel V2X (Vehicle-to-Everything) genoemd. Met V2X wordt elke mogelijkheid tot bidirectioneel laden bedoeld. V2X is de naam voor meerdere technologieën zoals:

  • Vehicle-to-Grid (V2G). Houdt in dat de auto aan het elektriciteitsnet wordt gekoppeld.
  • Vehicle-to-Building (V2B). Hierbij is het mogelijk om stroom te leveren aan een gebouw (bedrijf of werkplek).
  • Vehicle-to-Home (V2H). Hier wordt de auto gekoppeld aan een huis, de opgeslagen energie is op een later moment te hergebruiken. 
  • Vehicle-to-Load (V2L). Hierbij wordt overtollige energie gebruikt om andere elektrische apparatuur op te laden. Zo kan je kiezen om bijvoorbeeld je elektrische fiets, scooter of andere elektrische auto op te laden. 

V2G

Vehicle-to-Grid (V2G) betekent: van het voertuig naar het net. V2G wordt meestal gebruikt bij mensen thuis of op bedrijfsterreinen. Wanneer het nodig is kan de opgeslagen energie in een elektrische auto worden gegeven aan het elektriciteitsnet of in het geval van nood het thuisnetwerk van stroom voorzien. Daarnaast is het ook mogelijk om door middel van zonnepanelen de elektrische auto op te laden. Het is handig om een auto op te laden via zonnepanelen wanneer er weinig elektriciteit beschikbaar is tijdens spanningspieken in het energienet. Naast de voordelen van V2G zijn er ook een aantal nadelen van deze laadmethode zoals:

  • V2G laadpalen zijn vaak prijzig
  • Niet alle auto’s zijn geschikt voor deze methode
  • Niet elke laadpaal is geschikt voor deze methode
  • De verrekening van de stroomkosten is lastig bij te houden

Een laadpaal kopen? Ontdek ons assortiment laadpalen


Auto's

Welke auto’s kunnen bidirectioneel laden?

Er zijn verschillende auto’s geschikt voor de bidirectionele laadmethode. De verwachting is dat dit aantal in de toekomst zal toenemen. 

  • Nissan Leaf
  • Mitsubishi Outlander PHEV
  • Mitsubishi i-MiEV
  • Renault Zoe
  • Tesla Model 3
  • Hyundai ix35 FCEV
  • Sono Sion
  • BMW i3
  • Honda E

Load balancing

Bij een slimme laadpaal kunnen de meeste fabrikanten een load balancing module leveren. De load balancing functie meet elke seconde het totale verbruik aan energie dat er in huis tijdens het laden van de auto wordt gebruikt. Overige elektrische apparaten in huis krijgen voorrang op het laden van de elektrische auto. De capaciteit in stroom dat overblijft is bestemd voor het laden van de elektrische auto. Daarnaast is het mogelijk om met load balancing de laadpalen aan te sturen. Wanneer er twee auto’s worden geladen, kan je instellen welke auto meer prioriteit krijgt. Er zijn verschillende toepassingen waarvoor load balancing wordt gebruikt. Deze toepassingen lichten we hieronder toe:

Toepassing 1: Verdelen van netaansluiting door meerdere laadstations

Bij deze toepassing kan een netaansluiting (beschikbare stroom) worden verdeeld over de aangesloten laadstations. Een extra optie is om de beschikbare stroom af te stemmen naar de laadwens van de aangesloten elektrische auto’s. 

Toepassing 2: Verdelen van de stroom over de fasen

Bij deze toepassing wordt de laadstroom verdeeld over de fasen. Hierdoor is er een gelijkmatige belasting op het net. Deze methode werkt alleen wanneer gebruik wordt gemaakt van meerdere fasen.

Toepassing 3: Laadstroom auto dynamisch aanpassen aan energieverbruik

Deze toepassing is geschikt wanneer het de bedoeling is dat het laadstation/laadpaal de laadstroom dynamisch aanpast aan de hand van het verbruik in het huis of het net. Het laadvermogen is hierdoor afhankelijk van de restcapaciteit in het aangesloten net. 

Laadpaal kopen

Ben je op zoek naar een laadpaal? Wij helpen je graag met het vinden van de juiste laadpaal. Binnen ons assortiment kan je kiezen uit verschillende typen laadpalen zoals een laadpaal met een vaste kabel of een wandlader. 

Heb je vragen over slimme laadpalen, bidirectioneel laden of overige vragen over deze toepassing? Neem dan contact op via 011 98 84 42 of stuur een mail naar [email protected]. Wij helpen je graag verder. 

Een laadpaal kopen? Ontdek ons assortiment laadpalen

loader
Bezig met laden...